מכס על קניות באינטרנט – המדריך המלא ל-2024

לא סגורים מאיזה סכום משלמים מכס ב - 2022? מזמינים מחו"ל ורוצים להיות בטוחים מהם חוקי המכס על קניות באינטרנט? אל תירתעו מהמידע המבלבל, המדריך המלא של טיפר יעשה לכם סדר בבלגן.
מכס על קניות באינטרנט - המדריך המלא ל-2024

הזמנת מוצרים מאתרי הקניות המובילים בעולם איביי, עלי אקספרס, אמזון ונוספים, הפכה לשגרה עבור מיליוני ישראלים עקב החיסכון הגדול וביטול פערי התיווך על הצרכן. חגי הקניות האינטרנטיים כמו בלאק פריידי 2019, חג הרווקים הסיני וכו' יוצרים הזדמנות פז לצרכנים הישראלים להשיג מחירים חסרי תקדים שרואים פעם בשנה.

עם זאת, ישראלים רבים נרתעים מהבנת חוקי המכס על קניות באינטרנט, ומוותרים מראש על האפשרות לחסוך מאות עד אלפי שקלים בשנה. רבים לא בטוחים מאיזה סכום משלמים מכס ומפחדים לקבל חיובים ודרישות תשלום כשהחבילה מגיעה לארץ. כך קורה גם בייבוא רכב מחו"ל.

לכן, ערכנו עבורכם מדריך מקיף במיוחד אשר יבהיר כל מה שצריך לדעת בנוגע לתשלומי מיסים על הזמנת מוצרים מחו"ל, כך שתדעו מראש כמה בדיוק תצטרכו לשלם על מוצרים שהזמנתם בקטגוריות השונות, אם ייעצרו במכס הישראלי.

מהם חוקי המכס החלים על קניות מחו"ל באינטרנט? כך תתכננו את הקנייה המשתלמת ביותר.

1. אילו מיסים יכולים להיות מוטלים עלי אם אזמין מוצר מחו"ל?

על הזמנת מוצרים מחו"ל יכולים לחול 3 סוגי מיסים שונים.
מכס– מס המוטל על ייבוא של סחורות וטובין.
מע"מ– מס ערך מוסף, המוכר לכולנו ומוטל על מוצרי צריכה.
מס קנייה– מס עקיף שנועד לבלום את הייבוא מחו"ל מתוך הרצון להגן על הייצור המקומי.

2. מתי אצטרך לשלם מס על קנייה מחו"ל

אז ככה,

  • מוצרים פטורים מתשלום מס – מוצרים שערכם הכולל נמוך מ- 75 דולר פטורים לחלוטין מכל סוגי המכס (לא כולל מוצרי טבק ואלכוהול כמובן).
  • מוצרים שמחוייבים במע"מ ומס קנייה – מוצרים שעלותם נעה בין 75$ ל- 499$, פטורים מתשלום מכס אך מחוייבים בתשלום מע"מ (נכון להיום 17%), ובתשלום מס קנייה במידה והמוצר נמצא ברשימה שמס זה חל עליהם. שימו לב, אם חל על המוצר שלכם מס קנייה, אז המע"מ יחושב לפי עלות המוצר כולל אחוז מס הקנייה.
  • מוצרים שמחוייבים במע"מ, מס קנייה ומכס – כפי שבטח אתם מנחשים, מוצרים שערכם הכולל הוא מעל 499$ מחוייבים במכס, מע"מ ומס קנייה (גם כאן המכס יחושב לפי הערך הכולל של המוצר בשילוב מס הקנייה והמכס).

3. איך לא לשלם מכס?

ובכן לרוב לא נוכל להתחמק מתשלום מסים בהתאם לכללים שציינו למעלה, עם זאת יש מס' טריקים שניתן ליישם כדי "להתחמק" מתשלום המכס על ההזמנות מחו"ל:

  • א. אם אתם קונים מס' פריטי ביגוד שעלותם הכוללת היא מעל 75$, מומלץ לפצל את ההזמנה ל-2 הזמנות נפרדות בהפרש של 3-4 ימים אחד מן השני. אם אתם לא רוצים לחכות מס' ימים, אפשרות נוספת היא לפתוח חשבון חדש באתר ולהזמין על שם בן משפחה נוסף\שכן. תקנות המכס חלים מול אדם אחד בכל פעם.
  • ב. הטיפ הבא חל על מוצרים ספציפיים שניתן "לפצל" לשני פריטים, כמו למשל רחפן. ראיתם רחפן מדליק באיביי בעברית שעולה 90 דולר? נסו לבקש מן המוכר לפצל לכם 2 הזמנות – אחת של הרחפן בלבד והשנייה של השלט והסוללות (רק שימו לב שאתם מזמינים אותם בהפרש של כמה ימים). מס' קונים כבר דיווחו לנו שהטריק הזה עבד להם.

4. מה קורה אם הזמנתי מוצר ב-60$ ועלות המשלוח היא 20$? האם אהיה מחויב במיסים?

(סכום כולל של 80$) לא. מדרגות המס מחושבות לפי מחיר המוצר בלבד. כלומר, אם רכשתם מוצר שעלותו היא 60$, הרי שהינו פטור ממסי ייבוא, ולכן כלל החבילה תהיה פטורה לגמרי ממסים. יש לשים לב כמובן, שחשבונית הקנייה שלכם תפרט את מחיר המוצר ומחיר השילוח בנפרד.

  • אם מחיר המוצר הוא 470$ ומחיר המשלוח הינו 40$? האם אחויב במכס שכן עברתי את תקרת ה-499$? כמו שכבר בטח הבנתם, התשובה לכך שלילית. לא נשלם על המוצר שלנו תשלום מכס, אך כמובן שנישא בעלות המע"מ ומס הקנייה במידה וחל.
  • אז אם הבנתי נכון, עלות המשלוח למעשה הינה פטורה ממיסים? לא! עלות המשלוח כן מחויבת במיסים, אך היא רק אינה רלוונטית לקביעת מדרגת המס. וזאת כדי למנוע מצב שעלות המשלוח היא זו שמטילה על הצרכן מסים נוספים.

דוגמא לשם הבהרה – נדגים באמצעות המקרה בשאלה הקודמת, מחיר המוצר הוא 470$ והינו פטור מתשלומי מכס ולכן החבילה כולל המשלוח (510$ טוטאל) פטורה ממכס. אולם, המוצר שלנו אינו פטור ממע"מ ולכן על עלות כל החבילה שלנו (520$) ייגבה מע"מ ומס קנייה במידה וחל.מכס על קניות מחו

5. אם הזמנתי נעליים ב- 649$, האם המכס ייגבה על הסכום הכולל או רק על ההפרש מ-499$?

אם מחיר המוצר שלכם הוא מעל 499$, המסים יחולו על כל עלות המוצר שלכם. במקרה של הנעליים שלנו, נצטרך לשלם 17% מע"מ ו12% נוספים על המכס. שימו לב, בפועל מדובר בתוספת של כ- 30.9% מערך המוצר שלכם עקב צורת חישוב המסים (המע"מ מחושב על עלות המוצר בתוספת מס המכס, למי ששכח).

אולי יעניין אותך: רכישת ביטקוין – איך לקנות ממנו עוד היום?

6. הזמנתי נעליים בעלות כוללת של 570$, ידעתי שיחולו עליי מכס, מס קנייה ומע"מ, אך מדוע חברת השילוח דרשה ממני 200 ₪ נוספים?

תוספת התשלום הלא צפויה נובעת מהליך המכונה "שחרור פרטני". 3% מכלל החבילות ביבוא אישי עוברות בהליך זה בצורה מדגמית. אמנם נציגי המכס לא גובים כסף עבור הבדיקה שביצעו, אך הנציגים מחברת השילוח שהתעכבו בשל ההליך בהחלט כן. העלות ללקוח מוערכת בין 200-400 שקל לחבילה, בהתאם למחירון של החברה. איך תדעו שהחברה גובה כמה שצריך ולא מעבר לכך? לשם כך ניתן להיעזר במחירון של חברת דואר ישראל. מקרים אלו, והעובדה כי ללקוחות אין כל יכולת אמיתית להעריך את העלות הסופית שייאלצו לשלם, הם רק אחת מהבעיות של שוק השילוח המהיר, שללא ספק דרוש את טיפולה של המדינה.

7. אני רוצה להזמין טלפון סלולרי באיביי, מה המס על סמארטפון מחו"ל? 

בעבר, על רכישת סמארטפון בעלות של מעל 75$, היה עלינו לשלם מס קנייה של 15% + 17% מע"מ נוספים ממחיר ההזמנה. בשנת 2017 שר האוצר משה כחלון, הוציא צו המבטל את מס הקנייה בסך 15%. לכן, כאשר אתם מזמינים סמארטפון כל שעליכם לעשות הוא להוסיף למחיר שאתם רואים באתר 17% נוספים. לדוגמא, ראיתם סמאטרפון שעולה 450$ כולל משלוח? כלומר עליכם יהיה להוסיף 76.5$ שהם 17% מע"מ, למחיר ההזמנה במקרה והחבילה תיתפס במכס (סה"כ 526.5$). החישוב כולל את עלות המשלוח.

8. אם הזמנתי כמה מוצרים שונים שעלותם הכוללת היא מעל תקרת הפטור של 75$, האם אהיה מחויב במיסים?

שתי חבילות או יותר שיישלחו מאותו ספק לאותו לקוח בהפרש של עד 72 שעות, ייחשבו כמשלוח אחד שפוצל, ומסי היבוא יחושבו לפי ערכם הכולל של כל הטובין יחד. עם זאת, אנו ממליצים כי גם אם אתם מזמינים מספקים שונים, לדוגמה באיביי, שעלותן הכוללת היא מעל 75$ מומלץ להמתין 72 שעות בין מוצר למוצר על מנת להימנע מאפשרות תפיסה במכס.

9. איך לא לשלם מכס? 

ובכן לרוב לא נוכל להתחמק מתשלום מסים בהתאם לכללים שציינו למעלה, עם זאת יש מס' טריקים שניתן ליישם כדי "להתחמק" מתשלום המכס על ההזמנות מחו"ל:

  • א. אם אתם קונים מס' פריטי ביגוד שעלותם הכוללת היא מעל 75$, מומלץ לפצל את ההזמנה ל-2 הזמנות נפרדות בהפרש של 3-4 ימים אחד מן השני. אם אתם לא רוצים לחכות מס' ימים, אפשרות נוספת היא לפתוח חשבון חדש באתר ולהזמין על שם בן משפחה נוסף\שכן. תקנות המכס חלים מול אדם אחד בכל פעם.
  • ב. הטיפ הבא חל על מוצרים ספציפיים שניתן "לפצל" לשני פריטים, כמו למשל רחפן. ראיתם רחפן מדליק באיביי בעברית שעולה 90 דולר? נסו לבקש מן המוכר לפצל לכם 2 הזמנות – אחת של הרחפן בלבד והשנייה של השלט והסוללות (רק שימו לב שאתם מזמינים אותם בהפרש של כמה ימים). מס' קונים כבר דיווחו לנו שהטריק הזה עבד להם.

10. האם לבקש מן המוכר להצהיר שמחיר החבילה נמוך מ- 75$, יוכל לעזור לי להתחמק ממכס? 

לא בטוח. הבעיה עם לבקש מן המוכר להצהיר על עלות חבילה נמוכה יותר, היא החשש שהמכס בכל זאת יבדוק את החבילה. לפקידי המכס יש סמכות לפתוח כל חבילה שנכנסת לארץ, במידה ולדעתם מישהו הצהיר על עלות חבילה נמוכה יותר ממה שהיא באמת כדי להתחמק ממכס – הם רשאים להטיל על מזמין החבילה קנס כספי.

11. האם לבקש מהמוכר להצהיר על החבילה כ"מתנה", יעזור לי לא לשלם מכס?

לא. המכס לא מתייחס בכלל להאם החבילה היא מתנה או לא. להיפך, במידה והחבילה מוצהרת כמתנה ולא רשום ערך כספי, רוב הסיכויים שפקידי המכס יבדקו אותה ויעריכו את עלותה על דעת עצמם. מה שלרוב נוטה לרעתנו – הצרכנים.מכס על קניות מחול

12. קרוב משפחה שלי מארה"ב שלח לי מתנה, סמארטפון חדש, האם יכול להיות שאצטרך לשלם מכס על מתנות מחו"ל? 

לצערינו כן. כאשר אדם שולח לארץ מתנה עליו לצרף את חשבונית הקנייה או להצהיר מה ערכה של המתנה (בכסף). רשות המכס יכולה גם להתעלם מההצהרה והחשבונית ולהעריך את ערכה של החבילה בהתאם לנהליה (כך למשל במקרה בו אדם מנסה להתחמק מתשלום המכס ומבקש מקרוב המשפחה לרשום סכום נמוך מ- 75$). כך שגם על מתנה, תוכלו לקבל דרישת תשלום בהתאם לתקנות המכס שפירטנו למעלה.

מחלוקת מכס

13. הזמנתי חבילה שפטורה ממכס (למשל שעון בעלות 69$ כולל משלוח) ועדיין קיבלתי דרישה לתשלום מכס. מה עושים? 

במקרה של מחלוקת מכס, כאשר לטענתכם אתם לא צריכים לשלם מכס על החבילה שהזמנתם, יש להגיש ערעור בסניף הדואר שאליו הגיעה דרישת התשלום. הערעור נכתב על טופס שיש לבקש מהפקידה בסניף הדואר.

14. שילמתי מכס על מוצר שהזמנתי, אבל המוצר לא מתאים לי ואני מעוניין להחזיר. האם אקבל חזרה את המס ששילמתי?

כן. בין אם הנעליים שהזמנתם לא מתאימות, או שפשוט לא אהבתם את הצבע, או שיש בהם פגם כלשהו, ניתן להחזיר חזרה לשולח ולאחר מכן לפנות לרשות המכס ולבקש החזר על המס ששילמתם.
יש להגיש בקשה בטופס מקוון של רשות המסים כאן.

כדי לקבל את החזר המס יש לעמוד במס' תנאים שנקבעו על ידי הרשות:

  1. לא נעשה שימוש במוצר, מלבד כמובן שימוש הכרחי שגרם לגילוי הפגם או שהייתה אי ההתאמה להזמנה.
  2. את הפריט יש לשלוח עד 6 חודשים מרגע שקיבלתם אותו.
  3. המוצר המבוקש אכן הוחזר חזרה לשולח ולא מוצר אחר.

אם הערך של המוצר הוא מעל 200$ – יש להפיק רשימון ייצוא ביחידת מכס דואר חבילות או באמצעות סוכן מכס (כתובת ופרטי קשר פירטנו עבורכם למטה). ברשימון היצוא יש להצהיר שמדובר בייבוא מוחזר.

בנוסף, יש למלא יחד עם רשימון היצוא טופס מכס 87 ולבקש בדיקה פיזית של המוצר בעת היצוא לחו"ל. אם ערכו של המוצר נמוך מ- 200$ אין צורך ברשימון יצוא ויש לצרף לבקשה להחזר המסי מכס, כתב משלוח של הדואר.

15. האם אפשר לקנות מחו"ל או לייבא כל מוצר שאני רוצה? האם אפשר לייבא צמחים? מכונות מזל?

בהחלט לא. קודם כל יש להסתמך על ההיגיון הבריא, לפיו אסור לייבא למדינת ישראל, מוצר שאינו חוקי בהתאם לדין הישראלי. (גם אם הוא חוקי במדינה אחרת בחו"ל – למשל סוגי סמים שונים).

בנוסך לכך, יש רשימה מוגדרת של מוצרים, שייבוא שלהם מחו"ל אסור על פי חוק. מוצרים כגון:

  • סמים
  • חיקויים וזיופים של מטבעות וטפסים רשמיים.
  • מכונות ומשחקי מזל (Slot Machines).
  • טלפונים אלחוטיים בתחום 900MHZ-2.4GHZ
  • חומר פורנוגראפי מכל סוג.

כמו כן, ישנם מוצרים שייבוא שלהם, דורש אישור מפורש של רשות מוסמכת. מוצרים כגון:

  1. בעלי חיים (משרד החקלאות)
  2. בשר טרי (משרד החקלאות)
  3. נשק (משרד הפנים)
  4. צמחים ומוצרי צמחים (משרד החקלאות)
  5. תרופות (משרד הבריאות)
  6. ציוד לשידור (משרד התקשורת)
  7. ציוד המתחבר לרשת בזק : טלפונים; מזכירות אלקטרוניות; פקסימיליות; מודמים למחשב (משרד התקשורת)
  8. טלפונים סלולריים (משרד התקשורת).
  • באתר רשות המסים מופיעה טבלה בשם "טבלת מסים מרוכזים", המפרטת את המוצרים שניתן לייבא לארץ ואת עלויות המס בייבוא לשימוש אישי. בנוסף מידי שבוע הרשות מעדכנת את התקנות וההגבלים לכן מומלץ תמיד לעקוב.

16. הזמנתי חלקי חילוף לרכב בעלות של 350$, אילו מיסים עלי לשלם? 

שימו לב, חלקי חילוף לרכב בטווח מחירים זה (75$-499$) מחוייבים בשיעור מס אחיד וכולל של 48.1%, למעט האביזרים שלהלן, עליהם חלה חובת תשלום מע"מ בלבד:

  1. פנסים לרכב
  2. מגבים לשמשות וחלקיהם
  3. צמיגים
  4. מושב בטיחות לתינוק/ילד המותקן ברכב והבסיס למושב
  5. כריות אויר
  6. 6 דסקיות בלם, תופי בלם, רפידות בלם מורכבות
  7. מערכות ABS
  8. גלאי נסיעה אחורית (רוורס)
  9. שסתומים לצמיגים

יצירת קשר עם המכס

אם החבילה שלכם נתקעה ואתם רוצים לשאול או לברר פרטים נוספים בנושאי דואר וחבילות במכס, הנה פרטי יצירת הקשר עם המכס:

1. פניות בנושא מכס על חבילות מעוכבות

כתובת דואר – dhp@taxes.gov.il

כתובת פקס – 02-6318182

טלפון לבירורים: 074-7611600 שלוחה 2 ולאחר מכן 1

2. פניות בנושא ערעורים

דוא"ל – dhe@taxes.gov.il

פקס – 02-6318183

טלפון לבירורים: 074-7611600 שלוחה 2 ולאחר מכן 2

3. פניות בנושא יצוא

דוא"ל – ydh@taxes.gov.il

טלפון לבירורים: 074-7611600 שלוחה 9 ולאחר מכן 3

שימו לב! אספנו עבורכם את המידע הרלוונטי ביותר, על מנת שתוכלו לתכנן את הקנייה הבאה שלכם בצורה חכמה ומשלתמת, חשוב לוודא מהם המיסים החלים על המוצר שאתם עתידים להזמין, כך תמנעו מהפתעות בלתי צפויות בעלויות המוצר הסופיות.באנר-קאשבק-מובייל

שאלות נפוצות

אין תקנות מיוחדות בנוגע לקניית ספרים מחו"ל. קניית ספר עד 75$ מחו"ל פטורה ממיסי מכס. מעל 75$, יש לשלם מע"מ בגובה 17% על מחיר הספר (כולל המשלוח). פרטים נוספים כפי שפירטנו כאן במדריך.

בהחלט. יש לציין זאת על החבילה ובפני עובד המכס, שהמוצר הוא משומש.

פקיד המכס יקבע את ערכו בהתאם למצבו ותנאי השוק.

אם החבילה חייבת במעמ ונשלחה בדואר רגיל, רשות המס תישלח לכם מכתב דרישת תשלום עם החבילה. התשלום מתבצע בסניף הדואר לצורך שחרור החבילה.

אם דרך חברת שליחויות, תקבלו הודעת SMS על דרישת התשלום ותוכלו לשלמה גם במעמד הגעת השליח.

לרוב חברת דואר ישראל או חברות הבלדרות השונות גובות עמלה קטנה נוספת עבור שחרור החבילה.

יכול לעניין אותך

חפשו מה שבא לכם...